Torsdag – då väger jag mig

Annons
Om man använder en våg för att följa sin viktnedgång finns det ett par saker att tänka på. För det första ska man alltid väga sig vid samma tid och i samma klädsel. Jag tycker det är enklast att väga mig på morgonen innan frukost. För det andra är badrumsgolv sällan plana och det påverkar vågen. Ha den på exakt samma ställe när du väger dig.
Om man använder en våg för att följa sin viktnedgång finns det ett par saker att tänka på. För det första ska man alltid väga sig vid samma tid och i samma klädsel. Jag tycker det är enklast att väga mig på morgonen innan frukost. För det andra är badrumsgolv sällan plana och det påverkar vågen. Ha den på exakt samma ställe när du väger dig.

För en vecka sedan började jag mitt projekt med att gå ned i vikt. När jag vägde mig i morse hade jag gått ner två kilo. Kan låta mycket, men är precis vad jag förväntat mig.

Det finns mängder av dieter och olika sätt för att gå ner i vikt. LCHF, 5:2-dieten, Medelhavskost, Stenåldersdiet etc etc  Uppenbarligen fungerar samtliga eftersom det finns övertygade anhängare. Jag har valt Viktväktarna eftersom det passar mig – det ger mig valfrihet och det är därför en metod som fungerar långsiktigt för mig.

Hållbarheten tror jag är det viktigaste. Att det är en diet som funkar i längden. Det går lätt att åstadkomma en snabb viktnedgång med drastiska metoder – men hur länge kan man tänka sig att leva på så sätt? Ska det vara någon idé med viktnedgång så måste den vara långsiktig.

Annons

Jag hävdar att det bara finns ett sätt att gå ned i vikt. Det är att göra av med mer energi än man stoppar i sig. Sen kan man komplicera det på flera olika sätt – utesluta viss mat, äta obegränsat av vissa födoämnen samtidigt som man undviker annat, bestämma när man får äta med mera med mera. Det kan låta komplicerat – och det är så man säljer en ny diet.

En pizza "Den onde" från Dallasgrillen i Vingåker.
En pizza ”Den onde” från Dallasgrillen i Vingåker. Viktväktarnas poängsystem går ut på att man får ett antal poäng att spendera på mat varje dag. Ett ägg kostar två poäng, en burk tonfisk i vatten en poäng, frukt är gratis – men en pizza kostar 58 poäng…

Men det finns inga genvägar – för att gå ner i vikt måste man äta mindre än man förbrukar. Jag har vänner som hävdar att det på grund av genetiska, hormonella eller andra skäl inte fungerar på dem. Tyvärr har de fel. Mäter man allt och äter mindre än man gör av med så går man ner i vikt – punkt. Men jag har själv gjort misstaget att använda ungefärliga värden.

Jag äter kanske en chokladbit i veckan (visade sig vara fyra), jag promenera nog en halv mil om dagen (visade sig vara 1,5 kilometer), pizza äter jag sällan (en gång i veckan). Därför måste man vara noggrann – särskilt i början av en diet. Genvägarna och misstagen kommer senare, var så säker. Därför måste man börja på rätt sätt.

Det är alltid lättare att att äta mindre än att öka förbrukningen. Min första vecka har gått lätt – motivationen är på topp och jag har klarat mig i stort sett bara genom att undvika godishyllan och extrem mat som pizza. Jag fortsätter i samma stil men kommer att lägga till ytterligare motivation –med tekniska hjälpmedel…

Mer om detta nästa torsdag.

Annons

4 reaktioner till “Torsdag – då väger jag mig”

  1. Bra jobbat 🙂 Själv ville jag gå ner i vikt i våras/somras. Googlade på ”kalorier app” och laddade ner den första som dök upp, myfitnesspal. Funkade finfint att logga allt man stoppar i sig (man kan även skapa egna recept och skanna streckkoder) och den kan även hämta rörelseinfo från träningsappar osv. Just det där med ungefärliga värden känner jag väl igen. Jag äter väl inte så mycket onödigt… men hoppsan, där slank det ner en skål med jordnötter, det är väl bara 50gram ungefär?! Näe, det var visst 150gram osv 🙂
    I övrigt tack för en trevlig blogg.

Kommentera