Apple – sveket svider fortfarande

Annons
When Apple go bad. Mitt senaste datorköp från Apple blev en besvikelse – och sen fick jag själv stå för alla kostnader för att få datorn fixad.
When Apple go bad. Mitt senaste datorköp från Apple blev en besvikelse – och sen fick jag själv stå för alla kostnader för att få datorn fixad.

Efter Apples misslyckade leverans i somras bestämde jag mig för att gå över till PC. Men än har jag inte kommit till skott. Det tar tid att komma över en brusten relation.

Jag var en inbiten Macanvändare ända sen min första LCII – så i nästan 30 år har jag skaffat den ena Macen efter den andra. Inte billigt, men jag har alltid varit nöjd. Nu är det dags att bita i det sura (ruttna) äpplet och gå vidare.

Jag fick känna doften av ny elektronik – men när allt var kopplat var den här symbolen min enda belöning.
Jag fick känna doften av ny elektronik – men när allt var kopplat var den här symbolen min enda belöning.

Efter första missen var jag beredd att förlåta. Att min nya iMac inte kom den dag det var utlovat trots upprepade försäkringar från Apple är förlåtet. Trots att jag var tvungen att sitta hemma två dagar för att vänta på leveransen.

Annons

Sen blev jag lite harmsen när det visade sig att min nya 27 tums 5k iMac var levererad utan fungerande hårddisk. Sånt borde inte kunna hända. Men jag har ett stort hjärta och eftersom supporten på Irland är så extremt vänlig så översåg jag även med det.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när Apple meddelade att jag inte skulle få någon ersättning för mina resor till närmaste Apple-service. Närmare tio mil tur och retur, två gånger. Det borde vara rimligt att jag som kund hålls skadelös och slipper betala för Apples misstag. Men icke. ”Vi har ingen policy för att ersätta dina kostnader”.

Inget system installerat – det var första problemet. När det var avhjälpt så fanns det ingen fungerande hårddisk. Det kunde inte supporten hjälpa mig med så det vara bara att packa och ge mig iväg till Örebro, på egen bekostnad.
Inget system installerat – det var första problemet. När det var avhjälpt så fanns det ingen fungerande hårddisk. Det kunde inte supporten hjälpa mig med så det vara bara att packa och ge mig iväg till Örebro, på egen bekostnad.

Så nu sitter jag och sörjer mina långvariga relation till Apple. Det är som att jag efter en långvarig diet på färska friska äpplen till slut satt tänderna i ett som varit genomruttet. På ett sätt vet jag att de flesta äpplen är friska – men minnet av den ruttna smaken finns kvar. Och bitterheten över att vår relation inte var värd mer från Apples sida.

Hade de gett mig en rabatt som kompensation så hade jag varit nöjd. Och de hade ändå tjänat pengar. Men, men – mister du en kund står där tusen åter.. Och om Apple glatt kan gå vidare så får jag göra det också.

Annons

4 reaktioner till “Apple – sveket svider fortfarande”

  1. Jag hade en liknande erfarenhet som du när jag skulle gå över från PC till Mac. Höll på att bryta ihop av allt krångel och Apples oförmåga att se till kundens intressen. Så jag har fortsatt med PC. Köper numera genomgångna och begagnade företagsdatorer via Inrego. Räcker för mina behov och de har fungerat väldigt bra. Man får ett års garanti på köpet och kan plussa på tiden mot en avgift. Observera att jag inte har några intressen av något slag i Inrego utan det är som nöjd kund jag talar.
    Hur som helst lycka till.

    1. Förstår att du stannade. Men för mig känns de svårt eftersom jag är så invand på Mac – jag kan systemet och och känner ett motstånd mot att lära nytt när jag redan kan något som (hittills) fungerat.

  2. Om du köpte datorn som privatperson har du ju rätt att få reseersättning vid reklamation, det kan väl inte Apple sätta sig över? Vet inte hur det fungerar om du köpt den via företaget dock (samt antar att du eg har koll på din rätt till reseersättning) Allt enl konsumentköplagen

    1. Köpte den som privatperson, men Apple var tydliga. De har ”ingen policy” för att ersätta resekostnader. Jag bara tröttnade och returnerade datorn.

Kommentera