Tillbaka till skolbänken

Har man ett jordbruk, även om det är minimalt, så är det kanske idé att veta vad man håller på med. Så jag har börjat en jordbruksutbildning på Vreta naturbruksgymnasium. Halvfart distans med fem sex träffar under året. Riktigt roligt – och studietakterna sitter i. Har inte glömt bort hur man gör för att skjuta upp allt till morgondagen – fram tills dess att pressen börjar kännas. Nu har jag två veckor kvar innan de första uppgifterna ska vara inlämnade – det börjar kännas lite tajt – och det är naturligtvis därför som jag lägger lite mer tid på bloggen…

Uppgifterna i maskinteknik är nästan färdiga. Första uppgifterna är på dieselmotorn och jag har förklarat hur en turbo fungerar och att trycket i insprutarna på äldre traktorer kan ligga mellan 100 och 200 bar medan det i nyare motorer kan vara det tiodubbla.

Nästa projekt bli växtodlingen där jag ska reda ut hur man skapar en bra såbädd samt hur vårbruket ska göras på olika jordar. Tyvärr är det inte bara en fråga per ämne – så det lär bli lite sena kvällar framåt.


Därefter kommer djurdelen – första frågan: Vilka produkter kan man få från nötkreatur, grisar, får, höns? ska jag nog kunna reda ut. Men när det kommer in på fortplantning och hormoner får jag nog sitta med boken framför mig. Ännu har jag inte satt mig in i vad progestron och prostaglandin har för funktion.

Ekonomidelen har jag inte ens tittat på än så länge. Säkert nyttigt eftersom jag i dag har mitt eget sätt att hantera pengar. 1. Betala alla räkningar. 2. Köp vad du vill. 3. Vänta på nästa lön. Jag gissar att räknenissarna tänker på ett annat sätt.

 

Kommentera