Drönare för nybörjare – flygträning

Annons
Med lite grundläggande flygträning minskar risken att krascha din nya fina drönare.
Med lite grundläggande flygträning minskar risken att krascha din nya fina drönare.

När du packat upp din nya drönare så är första instinkten att genast ta fantastiska bilder. Men försök behärska dig. Här har jag samlat några tips grundade på mina egna misstag.

Nu är det tillåtet att fota med drönare igen och det ger möjlighet att ta fantastiska bilder och filmer. Men innan du börjar fota bör du lära dig flyga. Det kan spara mycket pengar. Det finns ett skäl till att butikerna inte säljer allriskförsäkringar till drönare.

Jag kommer inte att gå in så mycket på själva fotograferandet i det här avsnittet eftersom det finns utmärkta instruktioner på nätet och en drönarkamera har i stort sett samma möjligheter som en vanlig kamera. Istället ska jag ge några tips om hur du undviker att krascha.

Annons

FPV - betyder First Person View och innebär att du ser på vad drönarens kamera ser på skärmen. När du använder det för flygning bär du höja ISO så du tydligt ser marken. Först när drönaren är i rätt position justerar du för rätt ljus.
FPV – betyder First Person View och innebär att du ser på vad drönarens kamera ser på skärmen. När du använder det för flygning bär du höja ISO så du tydligt ser marken. Först när drönaren är i rätt position justerar du för rätt ljus.

En drönare är förrädiskt enkel att flyga. Bättre modeller har utmärkt gps och höjdmätare och i princip står den stilla i luften om du släpper kontrollerna. Dessutom finns säkerhetsfunktioner som varnar för låg batterinivå, automatiskt flyger hem drönaren om du förlorar kontakten och den kan både starta och landa med automatik. Det du ska oroa dig för är pilotfel.

Standardinställningen är att du kontrollerar höjd och rotation med vänsterspaken och flygriktningen med den högra. Det går att ändra, men gör inte det.
Standardinställningen är att du kontrollerar höjd och rotation med vänsterspaken och flygriktningen med den högra. Det går att ändra, men gör inte det.
  1. Träna flygning. Börja med att träna på ett öppet fält och på låg höjd så du ser drönaren tydligt. Flyg fram och tillbaka så du lär dig använda högra spaken. När du känner dig trygg börjar du flyga en fyrkant. Det här är den enkla biten.

Nästa steg är att är att göra samma sak men att vända drönaren i varje hörn så att kameran hela tiden är riktad framåt i färdriktningen. Nu blir det lite svårare eftersom när du vänt drönaren mot dig så är ditt höger, drönarens vänster. Min rekommendation är att lägga den tid som krävs för att behärska det här.

Jag har varit nära att krascha flera gånger. Man upptäcker att man är nära ett träd – får lite panik och drar spaken åt fel håll. Den här delen av flygningen bör man behärska instinktivt. Det kan spara mycket pengar och går relativt snabbt att lära sig.

Se till att du har en bra startplatta. Helst en asfalterad plan. Startar du från mjukt underlag bör du lägga ut något hårt, som ska vara i våg.
Se till att du har en bra startplatta. Helst en asfalterad plan. Startar du från mjukt underlag bör du lägga ut något hårt, som ska vara i våg.

2. Gör en Flight check. Kontrollera batterier i drönare, fjärrkontroll och skärm (tex iPad). Kontrollera propellrar, startplatta och omgivning. Se till att säkringen för kameran är bortplockad. Det är viktigt att startplatsen är vågrät eftersom drönaren ställer in sig efter startpositionen. Om du startar snett kommer den att flyga snett och alla horisonter kommer att bli sneda.

Det krävs lite träning för att automatiskt känna vad som är höger och vänster när drönaren flyger emot dig.
Det krävs lite träning för att automatiskt känna vad som är höger och vänster när drönaren flyger emot dig.

3. Planera flygningen. Med min drönare har jag runt tjugo minuters flygtid. Det kan kännas länge men tiden går fort när man har roligt. Tänk därför innan du startar. Se efter var solen är, var det finns luftledningar, höga träd etc och bestäm dig för vilka bilder du vill ha.

När grunderna sitter kan du börja använda de mer avancerade funktionerna men det återkommer jag till i senare inlägg.

Året om kan man få fina översiktsbilder. Men ska det bli bra är första steget att lära sig flyga.
Året om kan man få fina översiktsbilder. Men ska det bli bra är första steget att lära sig flyga.
Annons

Kommentera