Ford Focus efter trettiotusen mil

Annons
Jag letade efter olika poser när man står vid en bil. Den här verkade populär – men konstigt nog fick jag mest upp bilder på kvinnliga bilägare.
Jag letade efter olika poser när man står vid en bil. Den här verkade populär – men konstigt nog fick jag mest upp bilder på kvinnliga bilägare.

När jag bodde i Stockholm var bilen oftast mer till problem än till nytta. På landet är den nödvändig – och nu har min trogna Ford Focus passerat 30000 mil.

När jag köpte min Ford Focus för sju år sedan hade den gått knappt 12000 mil. Bara en tidigare ägare: Coca-Cola AB som i alla fall enligt serviceboken skött all service. Bortsett från ett par saker har min bil varit i stort sett problemfri. (Men minnet är selektivt.) När den var ny gjorde jag misstaget att lämna in den till en märkesverkstad för service till ett fast pris. Servicepriset var fast – men sen tillkom 8000:– för fel de upptäckt och som måste åtgärdas. Vad gör man – bara att betala.

30 plus – sant om min bil men hårdvinklat om det gäller mig. Ändå blir bilen förhoppningsvis skrotad först.
30 plus – sant om min bil men hårdvinklat om det gäller mig. Ändå blir bilen förhoppningsvis skrotad först.

Sen bara rullade den på. Det enda som inte fungerar idag är AC:n. Men där har jag en teori. Antingen är de flesta AC-verkstäder lurendrejare eller så har klimatanläggningen på bilar den högsta driftskostnaden av alla tillval. Samtliga gånger jag haft en bil på en sådan verkstad har kostnadsförslaget legat på runt 10000 kronor. Oavsett bilmodell. Så nu lever jag utan AC och klarar mig bra.

Annons

När jag köpte min bil var det en miljöbil – en Flexifuel som går både på bensin och etanol. Det betydde att jag slapp trängselskatt när jag bodde i Stockholm – men 2012 ändrades reglerna och jag blev en vanlig miljöbov. I början körde jag mest på etanol – men nu är det bensin som gäller. Av ekonomiska skäl. Min Ford Focus drar 30 procent mer när jag kör på etanol och dessutom ska den ha oljebyte var tusende mil – dubbelt så ofta som när jag kör på bensin. Så sammantaget är det dyrare bränslet billigare.

Ett av skälen till att jag valde den här bilen var att det är en Ghia – dvs med all tillvalsutrustning: dragkrok, elspeglar, eluppvärmda rutor fram och bak, färddator etc etc Och allt fungerar fortfarande. (Utom AC:n då.)

Så här brukar män posera vid sin bil. Kanske inspirerade av polisfilmer där många skyddar sig från skjutvapen bakom 1 mm plåt i dörrarna.
Så här brukar män posera vid sin bil. Kanske inspirerade av polisfilmer där många skyddar sig från skjutvapen bakom 1 mm plåt i dörrarna.

Hade ett mysteriefel för några år sedan. Gula motorvarningslampan lös utan att verkstan kunde hitta något fel. Så då blev det märkesverkstad trots allt. De lyckades till slut hitta en skavd kabel i en kabelbunt i motorutrymmet – felsökning: 2000:– reparation 500:–.

Annars är min Ford Focus praktiskt taget felfri. Det är bara slitdetaljer jag bytt under åren. Förra året nya bromsskivor fram och i år nya bromsskivor bak. Räknar med reparationer för några tusen varje år – men det gör ändå att den är väldigt billig att äga. Förra året besiktigade jag den ua – i år fick jag anmärkning på bromsskivorna bak. Men det hade jag räknat med. Fick ett erbjudande om fri ombesiktning så jag väntade med att byta dem tills jag fick beskedet.

Till slut en mer genusneutral pose som verkar fungera för alla kön. Viktigast är ändå att min Ford Focus syns.
Till slut en mer genusneutral pose som verkar fungera för alla kön. Viktigast är ändå att min Ford Focus syns.

Nu vet jag att dagen kommer när det är dags för ny bil – men det blir ett svårt val. Jag vill inte bli av med det jag har idag – en bil som bara startar och går. Som det ska vara. Dessutom finns det en annan fördel med en gammal bil. Jag kan köra allt utan att bekymra mig. Hundar, katter, gödsel, jord, cement eller brädlass från sågen. Allt är välkommet i min bil. Så ska det vara på landet.

Annons

4 reaktioner till “Ford Focus efter trettiotusen mil”

  1. Jo, jag hoppas på att min bil som också bara startar och går (gissa märke 😉 -fast min är blå och har bara gått 20′) håller tills det finns elbilar som går 30 mil, så jag kommer fram och tillbaks till jobbet även om det inte finns ledig laddstolpe, utan att kosta en miljon.

  2. Hur gjorde du? tar du foto när du kör 80/km… på låg växel eftersom rpm x1000 ligger på 2,4 ? Högvarvat
    Ecodriving med högsta växeln i är att föredra. Det ökar nog hållbarheten – åtminstone för miljön. Annars en snygg välvårdat orostig bil.

Kommentera