Dessa regler för krocket är de vi tillämpar på vår hemmaplan. De överensstämmer inte helt med de officiella krocketreglerna men gör spelet roligare för oss amatörer.
Krocket spelas på en gräsliknande plan. På planen finns 10 bågar varav 2 är placerade tillsammans som ett kryss. Dessa bågar brukar populärt kallas för kyrkan. Klotet ska slås från utgångspinnen (A), genom bågarna 1–8, på huvudkäppen (B), tillbaka genom bågarna 8, 7, 9, 4 och 5 (kronan), 10, 2 och 1 tillbaka på utgångspinnen (A). Den som klarar av detta först har vunnit.
Fribytare: Vill man att spelet ska ta längre tid kan man använda fribytare enligt de officiella reglerna. Efter att man gått runt hela varvet och gått på målpinnen ska man då krocka alla kvarvarande spelares klot innan man går på målpinnen och är färdig. Vi brukar inte använda oss av detta utan spelar hellre två matcher.
Start: Varje spelare börjar med att lägga sitt klot inom 15 centimeters (eller ett klubbhuvuds) avstånd från utgångspinnen och försöker att i ett slag slå klotet genom den första bågen eller genom de båda första.
Extraslag: Extraslag får man genom att träffa någon av motståndarnas klot eller genom att passera en båge.
Passera båge: Hela klotet måste passera genom bågen i ett slag för att man skall få ett extraslag. Ligger någon del av klotet i bågen får man inga extraslag utan måste försöka igen. I de officiella regler nästa du först gå tillbaka, men det tycker vi fördröjer spelt i onödan. Varje spelare får fortsätta så länge denne har slagrätter kvar. Bågarna måste passeras åt rätt håll för att man ska få en slagrätt. Varje båge ger bara slagrätt en gång och måste tas i rätt ordning.
Krock: När man träffar ett av motståndarnas klot får man antingen ett extraslag eller så får man krocka motståndarens klot. Man får då flytta sitt eget klot intill det träffade och slå iväg detta. Så kallad fotning är tillåten. Man får bara utnyttja varje motståndarklot på detta sätt en gång innan man passerat en ny båge. Alla klot som är i spel får användas på detta sätt – det är alltså tillåtet att hjälpa en lagmedlem genom att krockar hen till ett bättre läge.
Slag: Så fort man vidrör klotet med klubban räknas det som slag. Missar man klotet helt får man försöka igen.
Ospelbart läge: Om spelaren bedömer att hens klot hamnat i ospelbart läge får hen droppa, i stället för att slå får klotet då placeras max 15 cm in från närmaste fasta hinder ex. staket, gärdesgård, växthus, dike.
Bakåtspel: Klotet ska spelas framåt med syfte att gå i mål. Det är ok att utnyttja amdras klot för att uppnå detta även om det innebär att vägen mot mål blir krokig. Däremot får man inte spela bakåt i syfte att hindra andra spelare att gå i mål.
Straff: Krocket kan väcka känslor som under turneringarna här på gården. Slag med klubba mot mark, spelare, byggnader eller förtäring ger varning och spelaren får stå över ett slag. Upprepad förseelse innebär DSQ.
SparaSpara