Så säljer du till butiker

Annons
Att sälja via butik är nödvändigt om man ska få upp volymerna men ännu säljer jag 75 procent av alla produkter på marknader.
Att sälja via butik är nödvändigt om man ska få upp volymerna men ännu säljer jag 75 procent av alla produkter på marknader.

Det mesta av min försäljning står jag själv för på olika marknader. Men ska man växa och kunna hänvisa kunderna någonstans så är det bra att finnas i butiker. Men det är inte helt lätt.

En av de första butikerna som tog in mina produkter var ICA i Vingåker. De ville ha lokala produkter i hyllorna och även om de inte säljer några stora volymer så är det bra att kunna hänvisa kunder dit. Har också försökt att komma in på Coop i Vingåker, men där är det stopp. Jag blir inte godkänd från centralt håll och då får butiken inte sälja mina produkter. ICA har enklare regler för små tillverkare men det krävs ändå endel pappersarbete.

Butiker kan kräva certifiering

För att bli godkänd som leverantör behöver man göra en ansökan som går via ett certifieringsorgan. Egentligen inga konstigheter. Du ska bara garantera att du har ett företag som är registrerat/godkänt för livsmedelsproduktion och att du har koll på vad du gör när det gäller allergener och produkter för barn etc. Rimliga krav men jag blev ändå nekad först eftersom jag inte var medlem i förpackningsindustrin där man betalar återvinningsavgifter. Det löste sig eftersom jag bara använder glasförpackningar och därför betalar för återvinningen när jag köper in burkarna.

Annons

Det kändes som en liten seger när jag lyckades sälja i butik och för första gången såg mina produkter på en hylla.
Det kändes som en liten seger när jag lyckades sälja i butik och för första gången såg mina produkter på en hylla.

Räkna med att livsmedelsbutikerna behöver ett påslag på runt 30 procent – det vill säga att ditt pris till butiken bör ligga så mycket under priset till kund. Mindre delikatessbutiker behöver ofta större marginaler för att gå runt – de brukar därför sälja produkterna lite dyrare.

Små butiker säljer bäst

Fördelen med att sälja till små butiker är att de har möjlighet att tala för dina produkter. Den butik som säljer bäst under julhandeln är Eskilstuna Delikatesshandel. Nästan 20 procent av min glöggförsäljning sker där. Annars är problemet med småbutikerna att de kan ha låg omsättning på produkterna. Ofta vägs det upp av den personliga kontakten. Om du kan få dem att verkligen gilla dina produkter så säljer de också in dem hos kunderna.

Har också gjort ett försök med egen webbutik men fraktkostnaderna äter upp vinsten så det blev helt enkelt för kostsamt. Ett av mina delmål är därför att komma in på någon större webbutik med bra fraktavtal. Men hittills har de jag kontaktat varit kallsinniga. De vill inte ta några chanser men jag tycker det är synd – jag har inte problem med att hitta kunder och att sälja det jag tillverkar. Det är logistiken som är flaskhalsen.

Her du tips på butiker eller berättelser om hur du gjort så berätta!

Dela gärna
Annons

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.