
Det finns de som ser lockande Thumbnails och rubriker som något fult, att det är en manipulation av tittarna. Välkommen till verkligheten säger jag då. Om du inte har ett seriöst intresse av Youtube utan bara gör videor för din egen skull så kan du göra som du vill. Men om du har ambitionen att ha Youtube som ett yrke så måste du sätta tittarna i första hand. Det är inte du som är viktig – utan de som väljer att lägga tid på att se dina videor och då måste du producera något som de uppskattar.
Det här är ett utdrag ut min bok ”Youtube som yrke”.
Ett perspektivskifte – att låta tittarna vara viktigast.
Om du vill att din video ska bli sedd, rekommenderad och framgångsrik så måste du ha en Thumbnail och en rubrik som lockar tittaren – men – och det här är viktigt – Thumbnail och rubrik måste ha täckning i videon.
Kom ihåg – det som är viktigt för Youtube är visningstid. Får du 10000 klick på din video – men 9000 klickar bort den under de första 30 sekunderna – så kommer den inte att bli rekommenderad.

Och här kommer trestegsraketen in:
- Du behöver en thumbnail som står ut. Något som syns och känns relevant när den visas bredvid tio andra. Här kommer paradoxen – hade det funnits en perfekt formel för att göra en optimal thumbnail så hade alla följt den och alla hade sett likadana ut. Då hade den som gjorde fel fått rätt. Och vad som fungerar för dig kanske inte fungerar för andra kanaler. Därför måste du experimentera för att hitta vad din publik tycker om. Några beprövade element i en thumbnail är till exempel ansikten. Vi människor är primade att låta blicken fastna på ansikten – särskilt ansikten som vi känner igen. Därför hittar du mängder av videor som använder kända personers ansikten. De försöker tjäna på att göra videor om framgångsrika människor – just för ett känt ansikte drar blickarna till sig. När du tittar på ditt klassfoto så söker du alltid efter ditt eget ansikte först.
Ett annat element är färger – blicken dras till starka färger. Men återigen – i ett kaos av tumnaglar med starka färger är kanske en grå thumbnail är den som står ut.
- Rubriken måste locka till tittande – väcka nyfikenhet. Det här skiljer sig egentligen inte så mycket från tidningsrubriker. I det lilla medlemsbladet kanske rubriken “Rapport från årsmötet” används, vilket egentligen inte är en rubrik utan en överskrift. En mer erfaren rubriksättare hade istället försökt hitta det som är mest relevant för läsaren. Till exempel “Så hög blir din nya årsavgift”. Man hittar det som är viktigt för läsaren/tittaren och lyfter fram det. Men man ska inte spoila innehållet. Om innehållet ska ha ett värde så måste det byggas upp och berättas. Och berättelsen börjar i din thumbnail och leds vidare i rubriken. Därför ska de helst inte säga samma sak. Tänk hela tiden på att du berättar en historia – oavsett vilken typ av video du gör
- De första 30 sekunderna är avgörande för hur din video kommer att lyckas. När din thumbnail och rubrik väckt tittarens nyfikenhet så att hon klickat på din video så gäller det för dig att leverera. Steg ett och två är ett löfte till tittaren och om du då inleder videon med något helt annat så ökar risken att hon klickar bort din video. En del lyckas med att alltid ha samma inledning på sina videor – en presentation av kanalen eller av personen som står bakom det hela. Själv tror jag på trestegsraketen – att direkt visa tittaren att du kommer att leverera på det som utlovas i thumbnail och rubrik. Tänk på att Youtube inte är som tv eller film där du kan inleda med en lång presentation. Här sitter tittaren ständigt beredd på att klicka bort dig.
För mig försvinner normalt runt 30 procent av tittarna de första 30 sekunderna. Med ett lyckat intro är det kanske bara 20 procent som försvinner. En dålig start kan få hälften av tittarna att välja bort dig. Och de som försvinner i början kommer inte tillbaka. Om många väljer att hoppa av tidigt så blir visningstiden låg och Youtube kommer att rekommendera andra videor som ger mer visningstid – och prioritera ner din video.
Med detta sagt – du kan garanterat hitta framgångsrika kanaler som bryter mot någon eller alla av de här reglerna. Men de är undantagen. Du får göra som du vill – men kom ihåg att Youtube (och du) tjänar pengar på annonser. Om ingen tittar på det du skapar så visas inga annonser och då har YT ingen motivation att rekommendera din video.