Numera arbetar jag heltid med att göra videor. Youtube har blivit mitt yrke. Men det finns många myter om oss som skapar innehåll på internet. Det är därför jag inte kallar mig själv för influencer.
När du tittar på Youtube, Instagram, TikTok eller andra sociala medier så är det lätt att få intrycket att de som jobbar professionellt med sociala medier lever ett liv i lyx och överflöd. Exklusiva resor, dyra kläder och gratis produkter. Pengarna verkar rulla in. Den verkligheten stämmer för en del, ett litet fåtal. Men ännu fler anstränger sig för att upprätthålla myten om sitt eget framgångsrika liv. “Fake it till you make it.” Majoriteten av alla professionella innehållsskapare lever med ganska ordinära ekonomiska förutsättningar. Och ska man kunna försörja sig på att göra videor innebär det en hel del arbete.
Så tjänar en influencer pengar
Och tro inte att det räcker med många följare – det är till största delen en ren skrytsiffra. Det är bara visningar av det du gör som kan generera pengar. Och för att komma i närheten av en normal svensk inkomst behöver du närmare en miljon visningar varje månad om du ska förlita dig på annonsinkomster. Men influencers får ju massa saker gratis? Det är också en myt. Får jag en cykel av ett företag för att jag gör en video om den så ska jag deklarera cykeln hela marknadsvärde. Närmare 30 procent får jag betala i egenavgifter och sen ska jag betala skatt dessutom. Sen kanske det fuskas med det här – men cykeln är inte gratis. Dessutom får jag cykeln som betalning för att jag gör en video – jag accepterar en produkt istället för pengar. Det är en bra affär för företaget som skickar cykeln – knappast för mig. Om jag inte ändå hade tänkt köpa just den cykeln. Men i de allra flesta fall är det betydligt bättra att få betalt med pengar.
En del orkar lägga ut en video varje dag, i varje fall under en begränsad period. Andra siktar på en i veckan och för några kan det räcka med en i månaden. Men alla lever under samma press. Det är hela tiden din senaste video som är viktigast för att nå de mål du satt upp. Då och då händer det att en äldre video får fart, men i allt väsentligt är det nyproducerat material som bidrar till din försörjning.
När en video väl är ute kan du känna ett lugn – nu har jag levererat. Men lugnet är tillfälligt – snart kommer känslan av att nu måste jag leverera igen.
Ständigt nytt skapande
På ett sätt är det likadant för många småföretagare. Men det finns en skillnad. När jag håller på med mitt mathantverk och kokar glögg så måste jag också leverera. Skillnaden är att glöggtillverkningen är förutsägbar. Jag har rutiner och gör likadant hela tiden men är du en influencer och ska göra en ny video måste du börja från början för att skapa något nytt och unikt som uppskattas av tittarna. Schemalagd kreativitet.
Efter ett tag kanske du hittar ett format som fungerar och du kan skapa rutiner där de yttre förutsättningarna är likadana hela tiden. Det kan göra dig mer effektiv – men innehållet måste ändå varieras om du ska behålla tittarnas intresse.
Det är oftast en lång väg att gå för den som har ambitionen att bli en influencer – att tjäna så mycket pengar på sitt skapande att det går att göra på heltid. Jag har skrivit en handbok – en manual för hur man kan göra för att bli framgångsrik på nätet. Youtube som yrke är en liten bok som går igenom hur man börjar och hur man kan tänka för att få det att fungera.