
Eftersom min förra traktor förolyckades i branden har det inte blivit något vårbruk i år. Men nu väntar jag på ersättaren till min John Deere. Jag har bytt från grönt till rött och inhandlat en Volvo BM 650 från 1971.
Att leta begagnad traktor är lika knepigt som det låter. Det finns alltid många till salu men den här gången skulle jag ha en med lastare. Inom rimligt avstånd dessutom. Köper du en traktor i Kiruna kan transporten kosta lika mycket som traktorn.
Efter att ha tittat på flera traktorer i rätt prisklass – men i olika stadier av förfall – fastnade jag till slut för en BM 650 som stod utanför Flen. Innan jag tittade på den läste jag på för att veta vilka vanliga fel den hade. Men BM 650 har tillverkats i över 26000 exemplar vilket pekar på att det finns gott om reservdelar. Dessutom är servicedetaljer som filter och bromslameller riktigt billiga.
Gammal traktor med fel och brister
Sen är varje gammal traktor unik med sina egna brister. Här upptäckte jag fyra uppenbara fel direkt:
1. Vajern till stoppknappen var av så man får stoppa motorn med växeln precis som på min gamla traktor när jag fick den. Men till skillnad från förra traktorn så fungerar stoppfunktionen på motorn så det är bara att bara vajer.
2. Det droppar olja mellan växellåda och motor. Inga mängder, och bara under körning, men något att hålla koll på. Inget som behöver åtgärdas akut och att byta den packningen är definitivt ett större jobb – kanske ett tvådagarsprojekt under vintern om jag har en ny maskinhall att jobba i.
3. Handbromsen fungerar inte. Inte heller ett akut problem men något att forska i.
4. Extraljusen var inte inkopplade så jag betraktar deras funktion som osäker. Kan vara ett enkelt fix.

Tycker jag fick traktorn för ett bra pris jämfört med andra jag tittat på och för mindre än vad jag fick ut på försäkringen. Så jag räknar med att lägga några tusenlappar för att fixa bristerna. Jag fick också med frakten i priset och igår kom traktorn till gården.
Bakdäcken var i bra skick med fint mönster och bara ett fåtal småsprickor. Framdäcken däremot verkar närma sig slutet på livscykeln, men de kostar bara någon tusenlapp styck nya. Här kan du se underverket live:
BM 650 med kraftig lastare
Ett av kraven jag hade var att nya traktorn skulle ha en lastare. På denna BM 650 sitter en Tranås 1500 – en riktigt kraftig lastare som lyfter 1,5 ton. Kanske i största laget för det här traktorn – men man får köra försiktigt. En rejäl grusskopa förde med samt pallgafflar och en krok för storsäckar. Säljare var osäker på om det verkligen var ett Ålö fäste på lastaren eller om det var bytt till BM – men det ger sig.

Utöver utrustningen till lastaren följer det med ett schakt/snöblad för trepunkten. Något jag tänkt skaffa i flera år. Men nu löste det sig automatiskt. Dessutom får jag med snökedjor och ett tomt oljefat. Det sistnämnda ska jag använda för att gjuta en bakvikt till trepunkten. Med en kraftig lastare är risken annars stor att man knäcker framaxeln.
Som med alla köp av den här typen räknar jag med negativa överraskningar. Men jag vet att BM 650 är en i grunden bra maskin och med rätt omvårdnad kan den leva i ytterligare 50 år.