![Jag lever numera ett grönt liv på landet och är självbestämmande i mitt eget lilla paradis.](https://www.fstvs.se/wp-content/uploads/2011/06/Anders15-300x225.jpg)
Här kommer några tips och råd angående företags och föreningars närvaro på nätet som jag satt ihop åt ”Vingåker på nätet”. Jag är ingen tekniker utan istället duktig på innehåll. Jag har i många år arbetat med text och bild och driver Vingåkers-bloggen ”Från Stockholm till vägens slut” som snart firar en miljon sidvisningar. //Anders Möller
För dig som inte har hemsida
• Mer än 60 procent av alla svenskar börjar idag med att söka på nätet när de vill hitta en produkt eller tjänst. Det är dina framtida kunder/medlemmar.
• Du finns sannolikt redan på nätet. Men har du ingen hemsida så är det andra som kontrollerar ditt varumärke genom samlingssajter och olika forum.
• En hemsida behöver varken vara tekniskt avancerad eller dyr. Krona för krona är marknadsföring på nätet det billigaste sättet att nå nya och förstärka relationen till gamla kunder.
![Med enkla hjälpmedel kan du se hur besökarna rör sig på din hemsida. Då vet du också vad du ska satsa på att utveckla.](https://www.fstvs.se/wp-content/uploads/2017/06/Skärmavbild-2017-06-15-kl.-19.14.36.png)
För dig som har hemsida
• Fundera på varför och sätt upp mätbara mål för din närvaro på nätet.
• Se till att din hemsida är anpassad för mobiler. Idag kommer majoriteten av trafiken från mobiltelefoner och är din sida inte anpassad blir den svårläst – du tappar trafik/kunder.
• Se till att du syns på Google och bestäm vilka söktermer du vill satsa på. (SEO) Har du en fruktaffär till exempel så ska du inte satsa på ”frukt” utan ”Frukt Vingåker”.
• Se till att din hemsida är anpassad efter besökarna. Ett vanligt misstag är att de egna önskningarna går före kundernas. Lägg lite tid på att lära känna potentiella kunder.
• Analysera trafiken: Varifrån kommer besökarna? Vad söker de efter? Levererar din hemsida vad de vill ha? Glöm inte att se på vilken sida som de lämnar din sajt – där har du chansen att knyta dem till ditt företag.
• Har du integrerat din sida med sociala medier? Man kan tycka vad man vill om Facebook och Instagram men majoriteten av alla svenskar är medlemmar och det kan vara en bra idé att ta kontroll över ditt varumärke även där.
• Sätt upp långsiktiga mål. Var fantasifull: Webbutik? Forum? Video? Det mesta är enklare än du tror.
![Genom att se hur besökarna rör sig på din hemsida kan du göra den bättre och anpassa den efter deras behov.](https://www.fstvs.se/wp-content/uploads/2017/06/Skärmavbild-2017-06-15-kl.-19.18.18.png)