Därför är jag ingen Influencer

Annons
Ditt förtroende för mig är enda skälet för dig att återkomma och därför ser jag min inte som en Influencer. Och skulle jag sälja utrymme till ett spelbolag så skulle alla som känner veta att det var fejk.
Ditt förtroende för mig är enda skälet för dig att återkomma och därför ser jag min inte som en influencer. Och skulle jag sälja utrymme till ett spelbolag så skulle alla som känner mig veta att det var fejk.

Numera är det drygt tusen personer som besöker min blogg varje dag. Det kan mycket väl hända att en del blir påverkade av det jag skriver men jag tänker ändå aldrig kalla mig för influencer. Det är en fråga om perspektiv.

Om jag skulle kalla mig influencer så hade jag profilerat mig mot annonsörer. De som hör av sig till mig och vill publicera en färdigskriven text om ett spelbolag på min blogg. Självklart skulle jag få bra ersättning och enda kravet är att jag bryter mot lagen och inte märker ut att texten är en annons. Enkla pengar – men förtroendet för mig skulle rasa.

Läsaren eller annonsören

När jag skriver så tänker jag hela tiden på dig som läsare. Om du kan ha nytta eller glädje av det jag skriver. Det är ingen som söker sig till min blogg för att de vill bli påverkade: “Nu behöver jag en Influencer som talar om vad jag ska köpa.” Sen kan du förstås bli påverkad i alla fall. Som när jag skrev om den baktalade flintasteken till exempel. Skillnaden är att jag inte gör några samarbeten och tjänar därför inga pengar om du ökar din konsumtion av grisrumpa.

Annons

Nu tjänar jag pengar på bloggen i alla fall, genom annonser. Jag får i snitt några ören för varje besökare som ser annonserna – lite mer om någon klickar på dem. Men finessen med den här typen av annonser är att jag inte har en aning om vilka annonser du ser. Det styrs av din surfhistorik. Jag köpte till exempel en hängmatta för ett par veckor sedan och därför domineras mitt internet av hängmatteannonser för tillfället.

Många andra som skriver gör det med feelgood-aspirationer. De visar bara den goda sidan av livet på landet och på så sätt är det nog trevligare läsning. Min nisch ligger mer åt realityhållet och jag skriver därför mycket om misslyckanden och motgångar. Som min grumliga damm.
Många andra som skriver gör det med feelgood-aspirationer. De visar bara den goda sidan av livet på landet och på så sätt är det nog trevligare läsning. Min nisch ligger mer åt realityhållet och jag skriver därför mycket om misslyckanden och motgångar. Som min grumliga damm.

Därför finns det ingen frestelse för mig att försöka påverka dig till att klicka.  Jag skriver mina texter oberoende av annonsörerna. Men vem vet – en dag kanske jag gör ett samarbete. Om tillvaron är blir alltför knaper och ersättningen tillräckligt stor. Som när Zlatan gör reklam för spelbolag….

En influencer samarbetar

Jag har också någon annonslänk på bloggen. Det innebär att jag får procent på det du köper efter att ha klickat på länken. Men det är en möjlighet jag utnyttjar väldigt lite.

Dels för att det ger väldigt lite pengar – om man inte har en sminkblogg. Dels för att en sådan text måste märkas med “Denna text är ett reklamsamarbete med XXX”. Även om texten handlar om något helt annat och jag bara i en bisats nämner att här finns en bra bok där du kan läsa mer. Det tycker jag sänker hela textens trovärdighet.

Skulle jag däremot vara en riktig influencer och skriva hela texten mot betalning från ett spelbolag så räcker det med att skriva att det är ett samarbete med XXX. I min värld är samarbete något som låter positivt – reklam låter negativt. Så tillsvidare nöjer jag mig i huvudsak med annonser.

Tänker att det förtroende du eventuellt har för mig är begränsat. Och för varje produkt jag försöker pracka på dig så sjunker det något. Då är det bättre att du ger mig pengarna direkt istället för att gå via en reklambyrå.

Dela gärna
Annons

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.