
Dubbdäck är förbjudna på en del ställen – för miljöns skull. Skälet är att de ska riva upp skadliga mikropartiklar ur asfalten som vilket försämrar luften för de som bor vid vägen. Ändå väljer jag dubbdäck.
Du som följer mig vet att jag är miljöengagerad och bryr mig både om klimat och bevarandet av naturen. Men i fråga om dubbdäck måste man göra en prioritering. Välja mellan den omedelbara döden och en framtida överdödlighet. Hur man än resonerar så stannar en bil med dubbdäck snabbare på isunderlag.
I den här diskussionen får jag ofta höra att det är en fråga om att anpassa hastigheten. Då menar jag att oavsett vilken hastighet du har så stannar en bil med dubbdäck snabbare om en älg – eller ett barn – springer ut på vägen. Och då kan dubbdäck rädda liv.
På snö fungerar dubbfria däck lika bra men isiga vägar måste man räkna med. Här på landet råkar vi regelbundet ut för varierande problem på vägarna och kan fastna på allvar som jag gjorde förra vintern. Från snödrev till rena isvägar när temperaturen växlar runt nollan. Även städerna drabbas av underkylt regn och på väl trafikerade vägar är det bara en tidsfråga innan en tunt snötäcke packats till is. Sen finns det en skillnad.
Då vill du ha dubbdäck
På lantliga isvägar är dubbade däck främst en fråga om framkomlighet. Emellanåt behöver jag dubbdäck för att kunna ta mig hem. I staden är det en säkerhetsfråga. Även om du anpassar hastigheten efter väglaget så kan du inte anpassa den efter alla möjliga risker. Den gång du måste stanna snabbt på isunderlag så kommer du att önska dig dubbdäck.

Sen läste jag en forskningsrapport om att dubbdäcken tar fler liv än de räddar. Men då räknar forskarna in de liv som offras i den konfliktfyllda gruvdriften efter kobolt i Kongo-Kinshasa. Vad jag tar till mig av den här forskningsrapporten är att dubbdäcken räddar liv. Att sen just dubbdäcken ska lastas för våldet och missförhållandena i gruvorna känns lite tendentiöst.
En mycket liten del av den kobolt som bryts används till dubbar i bildäck. Det mesta går till batteritillverkning för elbilar och mobiltelefoner – samt tillverkning av vitamin B12. Så om man ska minska antalet dödsfall genom minskad koboltanvändning borde man istället börja i den änden. Det är batterier och de som äter vitamin B12 som i första hand dödar barnen i gruvorna.
För mig är det enkelt – jag väljer dubbdäck för att det räddar liv.