
Vi lantbor är ett gnälligt släkte. Ibland har vi mage att förvänta oss att en del saker ska fungera även utanför städerna. Och ibland räknar vi med att löften ska hållas – även av transportföretagen.
Det råder fri konkurrens i transportbranschen och på pappret ser det bra ut. De levererar i hela världen. Emellanåt även till mig. Idag fick jag ett samtal från Schenker som meddelade att den leverans jag bokat till början av den här veckan kommer på fredag. Då blev jag lite lantligt gnällig eftersom det innebär flera förlorade dagar i produktionen. Plus att jag suttit hemma och väntat på leveransen i två dagar.
Nu är det inte bara Schenker som är opålitliga. Jag har till exempel ett fraktavtal med DHL. Jag bokar frakt till dagen efter. Dagen efter får jag ett mejl där de flyttat fram hämtningen till veckan efter. Och där föll möjligheten att driva webbutik från gården. Nu står det antagligen i det finstilta att ”hämtning sker när vi råkar ha vägarna förbi”. Men eftersom det är avgörande för min verksamhet tycker jag att det borde framgått lite tydligare.

I våras gjorde jag en beställning via UPS. På måndagen fick jag besked om att leveransen kommer på torsdag. På torsdagsmorgonen ett sms: Idag kommer leveransen – se till att vara hemma. Klockan tre på eftermiddagen ett telefonsamtal: Vi kommer i morgon – kan du möta oss i närmaste stad?
När jag flyttade till landet var jag medveten om att servicegraden var lägre och att bara skatter och avgifter skulle hålla sig på samma nivå. Men jag hoppades att avtal skulle hållas – Pacta sund servanda.
Ge mig tydliga förutsättningar: ”Vi levererar till hela världen – och ibland till er på landsbygden” så vet jag vad som gäller. Allt företagande är beroende av att logistiken fungerar. När det gäller PostNord så har jag redan strukit dem ur kalkylerna men nu vill jag hitta något transportföretag som går att lita på. Det finns så mycket annat att gnälla över.