Använder du som många andra småföretagare iZettle för kortbetalningar? Var försiktig med att fakturera via appen – det kan orsaka problem.
Sedan några år tillbaka använder jag iZettle för att ta emot kortbetalningar när jag är ute på marknader. Och för det ändamålet fungerar den bra. Men den nya funktionen för att skicka fakturor har irriterade brister som kan orsaka problem.
Det största problemet är att fakturorna inte fungerar med de företag som anlitar externa företag för att hantera fakturorna. Det gäller framför allt de stora butikskedjorna, som till exempel ICA. Mina stora kunder. Använder du iZettle för att fakturera dem får du i bästa fall ett kryptiskt mejl:
”Vi har tagit emot följande e-mail och som innehöll 0 bilagor
Följande är de bilagor som fanns och som kommer att bearbetas:”
Efter kontakt kom det fram att utan faktura som bilaga kommer den inte att bearbetas. Du får alltså inte betalt. Har du otur får du inte ens ett mejl – bara utebliven betalning. Enligt iZettle kan de inte hjälpa till utan du får skicka dessa fakturor manuellt. Då uppstår nästa problem.
IZettle har en i teorin utmärkt funktion för lagerhantering. Men för att den ska fungera måste alla transaktioner gå via appen. Lyfter du ut de fakturor som appen inte klarar av stämmer inte lagersaldot längre.
Ett annat problem är att iZettle gör alla rapporter – och ev synkroniseringar med bokföringsprogram efter fakturametoden. Konstigt eftersom de flesta småföretagare använder kontantmetoden. Nu blir resultatet att fakturorna hamnar på fel period.
Slutligen saknar fakturafunktionen möjlighet till öresavrundning. Lite pinsamt när de skickar påminnelser till dina kunder för 12 öre. Själv har jag löst det genom att justera alla priserna.
Tycker det är underligt att iZettle inte kan fixa så här grundläggande funktioner. Tills det är ordnat haltar en annars utmärkt funktion betänkligt.