I höstas skaffade jag bredband och telefoni till gården med Telenor. Efter att ha testat i drygt tre månader är det dags för en sammanfattning. Tekniken får godkänt, men jag vet inte vad de håller på med på faktureringen.
Det var inga problem att få igång det hela. Det mesta fungerade ur kartong. Fick fundera lite bara innan jag insåg att det inte gick att byta namn på nätverket trådlöst. Fick inga varningar eller felmeddelanden, det fungerade bara inte. Men med sladden inkopplad gick det utan problem.
Hastigheten är godkänd (enligt Bredbandskollen) och täckningen inomhus hyfsad. Blev ännu bättre när satte upp routern på väggen. Huset är ett tvåvånings timmerhus och ibland dippar signalen på bottenvåningen. Så räckvidden är väl drygt 15 meter genom väggarna. Duger för mina behov.
Har haft en del problem med telefonin. Ibland får jag kopplingston och kan ringa, men när samtalen går fram så blir ljudet helt scramblat, bara med massa elektroniskt tjatter. Omstart av routern hjälper, sen fungerar det. Ett tag i alla fall.
Men när det gäller faktureringen så vet jag inte vad de håller på med. När jag tecknade avtalet så stod det att jag skulle få tre avgiftsfria månader. Första månaden skulle betalas och sen skulle de tre följande vara avgiftsfria.
Betalade första fakturan. Nästa månad kom en ny faktura på både trafik och abonnemang. Tog kontakt med kundtjänst:
Kundservice: “Var såg du att denna faktura skulle vara fri?”
Anders Möller: ”Kontraktet jag fick av er 26/9: ”Du kommer först att få en faktura och på nästkommande faktura kommer du sedan att se de tre avgiftsfria månaderna.” Första fakturan har jag fått och betalt.”
Kundservice: “Det stämmer att du ska ha denna månadsavgift och de två nästkommande fria, men den rabatten har inte lagts in. Jag krediterar fakturan och lägger in att även de två nästkommande är fria.”
Gott och väl. Men nästa månad kommer ytterligare en faktura från Telenor. Ny kontakt med kundtjänst:
”Jag har sett över ditt abonnemang och ser att vi krediterade din föregående faktura så jag har lagt ditt abonnemang fritt fram till den 20/3 2013 så har du fått en längre period fritt som kompensation för problemen som varit.
Jag önskar dig en god jul och ett gott nytt år!”
Så, då har jag i alla fall fritt fram till 20/3. Trodde jag… Efter en månad får jag en påminnelse för att jag inte betalt fakturan. Men jag skulle ju inte betala den, eller? Ny kontakt med kundtjänst:
”Det tidigare korrespondens avsåg var inte att kreditera fakturan från december utan att istället lades in 2 fria månadesavgifter mot framtida två fakturor då du har fått 1 månad krediterad i november. Således som du fick fritt fram tills mars.
Detta är vad som gäller nu exakt: Jag har nu istället krediterat fakturan i december med månadsavgiften (samt även fakturaavgiften i good will) och således skickas en ny faktura ut till er på 13:- i samtalskostnader endast. Denna har då dessutom ett senare förfallodatum. Samt att jag då har lagt in att nästkommande faktura kommer ge din slutgiltiga fria månad. Samt att påminnelseavgiften inte kommer att debiteras på nästkommande faktura då jag plockat bort denna.”
Jag skulle alltså betalt den faktura som Telenor inte skulle skickat ut. Jag får väl vara tacksam över att jag slipper påminnelseavgift och fakturaavgift på en felaktig faktura. Har i alla fall betalt deras 13 kronor, och väntar med spänning på fortsatt korrespondens med Telenor. Tur att jag inte skaffat autogiro för Telenor i alla fall. Då hade jag kanske inte märkt när de plockat pengar från mitt konto.