
En tvåa betyder ombesiktning – idag fick jag den bästa ombesiktning man kan få. Forden kommer att rulla ännu ett år.
Min bil har rullat drygt 32000 mil nu och är fortfarande i bra form. Inte utan skavanker men startar och går som den ska utan problem. När jag besiktigade idag kom jag plötsligt på att jag missat en sak. Eftersom min bil var miljöbil när jag köpte den (ändrad lagstiftning) går den att köra både på bensin och etanol. Och för säkerhets skull brukar jag alltid tanka etanol innan besiktningen eftersom avgasvärdena blir mycket bättre då.
Nu klarade den sig utan anmärkning på den punkten så jag kunde andas ut. Däremot fick jag en överraskande anmärkning. Besiktningsmannen hittade en reva på insidan av vänster bakdäck – så det är bara att byta. Den bästa anmärkning jag kunde få.
Bakdäcken hade ändå gått sin sista säsong och nästa vecka byter jag till vinterdäck. Kollade med verkstan och de kommer att släcka tvåan samtidigt som de sätter på dubbdäcken. Visst – det blir att fixa nya däck till våren, men det skulle jag gjort i alla fall.

Tror att nyckeln till min välmående bil är att jag alltid skött oljebytena. Bytte olja så sent som förra veckan och när jag köpte den ville expediten på Mekonomen kolla i datorn om det var rätt olja. Den hade rätt spec enligt min instruktionsbok men han hävdade att jag skulle ha en som var 50 procent dyrare. När jag ändå ville ha den billigare blev han upprörd.
– Köper du den billiga oljan så tar vi inget ansvar för vad som händer med bilen.
– Tar ni ansvar för min gamla bil om jag köper den dyra oljan, undrade jag.
– Nja, vi tar ansvar för att vi rekommenderat rätt olja enligt datorn…
Jag nöjde mig med den billigare oljan.