Ett av skälen till att jag investerade i fiber till gården var driftssäkerheten. Trygg och säker upp koppling som IP Only kallade det. Men nu har jag haft avbrott två gånger på mindre än två veckor.
Fiber må vara säker på många sätt – tills någon gräver av en kabel. Hur ofta det händer vet jag inte men så täta avbrott som vi har haft är inte acceptabelt. Sen är kundtjänsten under all kritik. Satt först i telefonkö hos min leverantör Bredband2 och de ville att jag skulle koppla ur mitt trådlösa nätverk och flytta datorn så den gick att koppla in direkt i boxen vid dörren.
IP Only vill inte svara
Sen kunde de ändå inte hjälpa mig utan hänvisade till att IP Only ”höll på med något”. Inte till mycket hjälp. Så jag ringde direkt till IP Only men fick till svar att när fibern är indragen och betald så vill de inte ha med mig att göra utan jag skulle vända mig till min bredbandsleverantör.
Ringde Bredband2 igen – samma procedur – de visste inte mer än att IP Only höll på med något. Då lyckades jag till slut hitta IP Onlys supportsida (för företag) vid telefonen. Där hänvisar de visserligen alla privatkunder till bredbandsleverantören men jag tog mig friheten att läsa där ändå. Och se – där fanns verkligen relevant information om det fel som drabbat mig och hur felsökningen framskred. Visserligen på engelska, men den uppdaterades nästan i realtid.
Ett dygn utan bredband
Efter ett mer än ett dygn hade jag äntligen bredband igen och kunde ta itu med alla de ärenden jag inte hunnit med. Och en del är förlåtet tack vare relevant information. Nu – ytterligare en dag senare har Bredband2 fortfarande inte lagt ut någon information om avbrottet som varade över ett dygn.
Om jag kan hitta informationen så borde de kunna göra det också – och informera sina kunder. Allting kan gå sönder men får man bara information så är det lättare att acceptera.
Hur ofta det blir avbrott i fibernätverken vet jag inte eftersom IP Only raderar avslutade ärenden. Men den trygga säkra uppkoppling de utlovade när de sålde fiber litar jag inte längre på.