För det mesta brukar min blogg ligga och ticka på mellan 200 och 300 sidvisningar per dag. Men emellanåt händer det något och då rasslar det till.
Mitt tidigare sidvisningsrekord låg på 1340 sidvisningar. Det var för något år sedan när Nisse i Torpet rekommenderade min blogg. Många sidvisningar men inte så många besökare. Antagligen för att Nisses läsare har samma intressen som jag och läste många sidor.
När något inlägg delas på Facebook blir det istället många unika besökare, och avvisningsfrekvensen blir hög. De läser texten och lämnar sedan bloggen. Igår hade jag 1884 sidvisningar av 1430 besökare. Nytt bloggbästa.
Den text som genererade rekordet var ”Hållbarhet för ägg”, ett inlägg som jag skrev för två år sedan. Samma text hade en liten hype för ett år sedan. Samma sak då, någon börjar dela och sen rullar det på.
Får ibland höra att min blogg är lite nördig. Och det är sant. Jag kommer aldrig att komma upp i samma siffror som modebloggarna. Dessutom är det rätt få skandaler här ute i skogen så jag lär inte dra läsare den vägen heller. Men jag är rätt nöjd med mina runt 200 trogna läsare, läsare som delar mina intressen.
Sen får jag en hel del trafik från sökmotorerna. Mycket av det jag skriver är dagliga betraktelser men jag försöker hela tiden ha med något man kan ha nytta av. Och det är de genomarbetade texterna som drar trafik i längden.
Mina mest lästa texter:
- 11 bästa serierna på Netflix 14 422 visningar
- Hållbarhet för ägg 4 462 visningar
- Fruktpress och kross testade 3 264 visningar
- Ytterligare tre bra serier på Netflix 2 411 visningar
- Ogräs 1 586 visningar
Slutsatsen är att det i längden lönar sig med att emellanåt göra mer genomarbetade texter. Det tar lite tid men gör man något som läsarna kan ha nytta av så hittar de hit.
”If you write it – they will come”