Kände mig rätt nöjd med mig själv i morse. Efter flera sena nätter hade jag fått ihop dagens leverans av glögg till Eskilstuna, Rönninge och Stockholm. Bara att lasta och åka – trodde jag.
För att inte överbelamra huset lagrar jag glöggen i gäststugan eftersom jag håller den frostfri. Ett utmärkt arrangemang som fungerat bra hittills. Jag körde in framför gäststugan och lastade in 26 lådor glögg – 390 flaskor. Inte utan viss möda.
Sen var det bara att sätta på bra musik i bilen. Mot huvudstaden! Men nej… Frost och snö följt av töväder och regn hade gjort gräsmattan rejält mjuk. Och jag hade inte tänkt på att jag lastat nästan 400 kilo i bilen. Hjulen sjönk ner i gyttjan – och jag satt fast.
Försökte först med en snabb lösning – att gunga loss bilen och sen köra ut med fart. Fungerade inte. Den sliriga gyttjan gav inget fäste alls. Inte ens med granris och plankor under hjulen.
Ok, steg två. Nästa alternativ var att vinscha loss bilen. Jag har en fyratons spakvinsch och träd finns det gott om. Bara en hake. Bogseröglan låg på sin plats: under reservhjulet som i sin tur låg under 390 flaskor glögg. Bet ihop och lastade ur alla lådorna – då började det regna. Snabbt upp till huset för att lägga en vaxduk över. Sen kunde jag börja vinscha.
Det kändes tveksamt förs när det knakade i draglinan – men till slut gled bilen upp ur hålen den grävt sig själv. Fortfarande med spänning i linan lyckades jag slira mig ut på vägen. Sen var det bara att bära fram och lasta all glöggen igen.
I övrigt gick transporten utan missöden. Numera förvarar jag dragöglan i handskfacket.