Min kamp mot IKEA

Annons
I senaste delen av projekt rullbord hamnade jag på IKEA i Örebro. Men något lyckligt slut blev det inte.
I senaste delen av projekt rullbord hamnade jag på IKEA i Örebro. Men något lyckligt slut blev det inte.

Det är tur att jag är en någorlunda harmonisk människa som inte retar upp mig i onödan. Annars kunde jag ha varit smått irriterad på IKEA vid det här laget.

Det började med att jag köpte Flytta, ett rostfritt rullbord, för att effektivisera glöggproduktionen. Normalt ser jag mig själv som lite av en expert på att montera IKEA-möbler. Jag har monterat så många platta paket att det numera är mer sport att göra det på tid. Men den här gången fick självbilden en knäck.

Lyckades utan större problem få ihop alla delar – utom ett av benen. Skruvarna ville helt enkelt inte gänga fast. Ringde då till IKEA och en mycket vänlig kvinna lovade hjälpa mig. Jag ville helst undvika att behöva montera isär hela bordet och skicka tillbaka det, eftersom det bara var ett ben det var fel på. Efter lite diskussioner fick jag besked att de skulle skicka ett nytt ben – men det skulle dröja till mellandagarna. Nåväl, de var så trevliga så jag tyckte det var ok.

Annons

Jag behövde ett ben och fick ett hjul. Är glaset halvfullt eller halvtomt?
Jag behövde ett ben och fick ett hjul. Är glaset halvfullt eller halvtomt?

Sen kom paketet – ett mycket litet paket. Och istället för ett ben innehöll det: Ett hjul. Jag hade nu ett monterat rullbord med tre ben och fem hjul. Nytt samtal med IKEA. De var väldigt trevliga. Beklagade vad som hänt men ben finns inte på reservdelslistan så enda lösningen för mig var att ta med mig benet och åka till närmaste IKEA-varuhus. Då skulle de öppna en förpackning och ge mig ett nytt ben.

Beställningsvara

Lite omständigt tyckte jag och tog benet till verkstaden och försökte med våld. Enda resultatet blev att jag lyckades dra runt en skruv och dra av en annan. Sen var det bara att ta med det vid nästa resa till Örebro. Jag hade fått en ärendekod så att kundtjänst skulle vara insatta i ärendet. Men det hjälpte inte.

Såga vad man vill om IKEA men de har en genomtrevlig personal – och det förlåter mycket.
Såga vad man vill om IKEA men de har en genomtrevlig personal – och det förlåter mycket.

Framme i varuhuset fick jag besked om att de inte hade några rullbord “Flytta” – det var en beställningsvara och det borde jag fått information om. Nu kunde jag blivit irriterad – men eftersom jag är en någorlunda harmonisk person – och personalen var genomtrevlig så suckade jag bara lite. De kontrollerade var bordet fanns och sa att jag kunde åkte till Västerås eller Kalmar.

Nu var jag inte helt pigg på att göra en Sverigeturné i jakten på det saknade benet, så det hittade en lösning. De ringde helt enkelt till ett varuhus som hade bordet och bad dem skicka ett ben till mig. Jag lämnade tillbaka det femte hjulet och körde hem.

Uppdatering: Efter en vecka fick jag en avisering om ett paket från IKEA. Och äntligen kunde jag montera bordet. Paketet innehöll FYRA ben – och ett extra hjul…

Det är tur att IKEA har så genomtrevlig personal.

Dela gärna
Annons

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.