I väntan på att det utlovade regnet ska sätta fart på mina nysådda åkrar har jag fördjupat mig i webbstatistik. Oavsett hur man räknar: unika besökare, sidvisningar eller besök på bloggen så är kvinnorna totalt dominerande i bloggvärlden.
Nu känner jag ingen bitterhet över det. Som svensk medelålders frisk man med hyfsad inkomst är samhället i övrigt anpassat för att jag ska ha det bra. Men det är ändå ett intressant fenomen.
De tio största privata bloggarna drivs alla av kvinnor. Det absolut dominerande ämnena bland de här bloggarna är mode&design och vardagsbetraktelser.
-
Kenza driver Sveriges största privata blogg enligt bloggportalen.se. Väldigt proffsigt. Bild: Från Kenzas.se KENZA – 23-åriga Kenza Zouiten driver den största bloggen med mängder av bilder på sig själv i olika kläder.
- Fotballfrue – Caroline Berg Eriksens blogg är störst i Norge innehåller också massor av proffsiga bilder på Caroline själv i olika utstyrslar och stilleben ur hennes vardag.
- Sophie Elise – Även detta är en norsk blogg med många bilder på Sophie Elise Isachsen som själv beskriver sig som en ”Barbie with a twist”. Skriver om resor, shopping konserter och plastikoperationer.
- Desiree Nilsson – Tonårsliv i Stockholm med mode, sex&skvaller samt vardagsbetraktelser.
- PAOW – Också en tonåring i Stockholm som skriver om sitt liv.
- Tyra Sjöstedt – Skriver om sitt liv som modell.
- Paula.me – Paula, 21 år, bloggar om livet som blivande mamma.
-
Clara Lidström driver den enda av toppbloggarna som jag personligen kan relatera till. Bild: Från Claras blogg hos Amelia Underbara Clara – Clara Lidström om hus, hem och lantliv, men dessutom feminism och politik.
- Foki – Ung kvinna som bor i Bangkok skriver om sitt liv med kläder, resor och prylar.
- Carolina Gynning – Bloggar om mode, skönhet och sitt eget liv.
Mycket av det här hittar man i deras egna beskrivningar av bloggarna. Det är vackra människor som lägger ut vackra bilder på sig själva och ibland skriver om att även vackra människor kan ha problem. Det mesta är fokuserat på bloggaren själv. Med ett undantag och det är Clara Lidström som har den enda av bloggarna som jag själv kan relatera till.
Det är ingen diss av övriga bloggar – de vänder sig helt enkelt till en annan publik, andra livsformer. Jag har inget intresse av mode för 20-åringar – lika lite som de antagligen intresserar sig för lantliv, biodling och höns. Och jag tror det är här som nyckeln till deras popularitet ligger: De vänder sig till en målgrupp som faktiskt läser bloggar.
Majoriteten av bloggläsarna är unga kvinnor enligt Svenskarna och internet 2013. I åldersgruppen 16–25 år är 75 procent av kvinnorna bloggläsare och över hälften bloggar eller har bloggat själva. Mångdubbelt fler än männen i samma åldersgrupp.
Då är det inte så konstigt att många bloggläsare har lättare att relatera till människor i sin egen åldersgrupp än till en medelålders man som sitter ute i skogen och väntar på att det ska regna.
Kenzas blogg har närmare en miljon besökare i veckan och jag har runt tusen under samma tidsperiod. Men vi tävlar inte i samma skala eller ens i samma sport. Vi tävlar överhuvudtaget inte. Och för mig är det här ett tillfälle att faktiskt vara i minoritet och kunna bidra till mångfalden.
